Onze klanten sterker maken

Belgocontrol verzekert de veiligheid van het vliegverkeer, dat is zijn topprioriteit. Maar het bedrijf is ook verantwoordelijk voor de vlotte doorstroming van het verkeer door de bewegingen optimaal te beheren. Daarmee zet Belgocontrol zich maximaal in om constant de beste dienstverlening en stiptheid te bieden in zijn luchtruim en op de luchthavens. Met die efficiënte prestaties slaagt het erin zijn klanten, de luchthavens en de luchtvaartmaatschappijen, sterker te maken, die op hun beurt de beste dienst kunnen verlenen aan hun eindklanten, de passagiers en de bedrijven.

1. AANTAL BEWEGINGEN – GROEI VAN HET VERKEER

Door Belgocontrol beheerde vliegbewegingen

avion1.075.535

bewegingen beheerd door Belgocontrol in 2017

avion+3,3%

groei in vergelijking met 2016

2. DE BESTE DIENSTVERLENING TEGEN DE LAAGSTE KOSTPRIJS

euros €67,46

de door Belgocontrol gefactureerde unit rate voor een en-routediensteenheid in het luchtruim waarvoor het verantwoordelijk is

euros -8,9%

aan de basis van de gefactureerde unit rate ligt de DUC of Determined Unit Cost. Hij bedraagt € 60,04 (in reële termen), wat een daling met 8,9% vertegenwoordigt ten opzichte van het uitgangspunt van € 65,90 in 2014

Daling van de Determined Unit Cost (DUC) (2015-2019) voor en-route-dienstverlening

3. STIPTHEID: EEN OPTIMAAL BEHEER VAN DE EN-ROUTE-VERKEERSSTROMEN

temps 0,09 min/vlucht

=5,4 seconden vertraging per vlucht
CRSTMP-oorzaken
(oorzaken waarop de verkeersleiding een invloed kan uitoefenen): C-Capacity, R-Routing, S-Staffing, T-Equipment, M-Airspace Management, P-Special Events

temps Belgocontrol

heeft de laagste gemiddelde en-routevertraging per vlucht van het FABEC

Vergelijking FABEC (CRSTMP-oorzaken)

4. DE LUCHTHAVENS AANTREKKELIJKER MAKEN

Luchthaven van Brussel-Nationaal

temps 0,14 min/vlucht

= 8,4 seconden vertraging per vlucht
CRSTMP-oorzaken (oorzaken waarop de verkeersleiding een invloed kan uitoefenen)

Het weer is de voornaamste oorzaak van de gemiddelde vertraging per vlucht op de luchthaven van Brussel-Nationaal: 72,8% van de vertraging is te wijten aan de weersomstandigheden. De reële vertraging, alle oorzaken samen beschouwd, bedraagt 0,81 min/vlucht op Brussel-Nationaal.

Vergelijking van vertraging bij aankomst tussen de luchthaven van Brussel-Nationaal en de grote naburige luchthavens (CRSTMP-oorzaken):

Luchthaven van Oostende

temps 0,12 min/vlucht

= 7,2 seconden
100% van de vertraging is te wijten aan de weersomstandigheden.
CRSTMP-oorzaken:
0 min/vlucht

Luchthaven van Antwerpen

temps 0,0 min/vlucht

= 0 seconden

Luchthaven van Charleroi

temps 0,11 min/vlucht

= 6,6 seconden
63,6% van de vertraging is te wijten aan de weersomstandigheden.
CRSTMP-oorzaken:
0,05 min/vlucht

Luchthaven van Luik

temps 0,15 min/vlucht

= 9 seconden
93,3% van de vertraging is te wijten aan de weersomstandigheden.
CRSTMP-oorzaken:
0,02 min/vlucht